Vožnja u velikim gradovima gotovo da ne može proći bez stresnih situacija. Ukoliko niste iskusni vozač ili nemate dovoljno samopouzdanja, dešava se da donesite pogrešne odluke koje mogu da vas koštaju oštećenja vozila, ali i telesnih povreda vozača i ostalih saputnika.
Kako biste olakšali sebi kretanje automobilom kroz haotične ulice velikih gradova, izaberite najbolji auto za gradsku vožnju koji nije velikih dimenzija, ima automatski volan i mali je potrošač goriva. U nastavku teksta proći ćemo kroz sve parametre koji utiču na vašu odluku o kupovini aumobila ponaosob.
Najbolji auto za gradsku vožnju treba da ima automatski ili manuelni volan?
Bez sumnje automatski volani imaju veliku prednost u odnosu na manuelne. Svaki vozač će vam reći koliko je lakše upravljati vozilom na kome ne morate menjati brzine i nemate kvačilo, već samo smenjujete komande gas-kočnica. Ukoliko vas crveni svetlo, znak stop ili jednostavno kolona vozila sačeka na uzbrdici, ne morate da brinete da će vaše vozilo krenuti unazad. Najveća mana automatika su skupe popravke, naročito ako se pokvari menjač. Najbolji auto za gradsku vožnju sa automatskim menjačem je prema mišljenju velikog broja vozača – Toyota Yaris Hibrid. Hibrid sa e-CVT automatikom se sam puni i vrlo ekonomičan. Delovi za Toyotu se lako pronalaze, a troškovi servisa nisu veliki kao kod sličnih modela.
Dajte prednost manjim automobilima koje možete svuda da parkirate
Pored već pomenute Toyote, kada treba da kupite auto za gradsku vožnju, neka vam u najužem izbpru budu: VoksWagen Polo, Renault Clio, Peugeot 208, Hyundai i10 i Fiat 500.
Kako se u Srbiji najčešće kupuju polovni automobili, Polo je godinama unazad jedan od najtraženijih. Njegove prednosti su bogata oprema i sigurnosni sistemi, kao i osećaj komfora u relativno malom autu.
Clio ima prostran prtljag u odnosu na svoju veličinu i kao takav može služiti i za duža putovanja. Postoji hibridna verzija sa automatskim menjačem i to može da vam bude pun pogodak kao investicija.
Peugeot 208 sa atraktivnim dizajnom i digitalnim kokpitom, jako je pouzdan gradski automobil. Čak i model 308 ima iste prednosti i nalazi se na listi Top 10 najboljih gradskih automobila. Samo jedan mali savet: ako u njemu imate tekstilne patosnice, kupite gumene patosnice za peugeot 308. Olakšaće vam održavanje i uštedeti vreme za usisavanje.
Hyundai i10 jedan je od najmanjih automobila na tržištu i kao takav može dobro da se provlači kroz uske ulice i parkira bilo gde.
Slične prednosti ima i Fiat 500. Uz to, postoji i električna verzija Fiat 500e koja je još štedljivija.
Jedan od ključnih parametara izbora treba da bude potrošnja goriva
Jedna od najvažnijih stavki kada birate mali gradski auto je potrošnja u realnim uslovima. Gradska vožnja podrazumeva česta zaustavljanja, pa motor nikada ne radi u idealnim uslovima što dovodi do veće potrošnje nego na otvorenom putu.
Za gradsku vožnju su benzinci bolja opcija od dizelaša. Imaju manju zapreminu motora i lakše se zagrevaju. Kod manjih automobila koji se pokreću na benzin realna potrošnja u gradu kreće se od 5,5 do 7 l/100 km.
Dizelaši su zahvalniji na otvorenom putu, ali u gradu postaju skuplji za održavanje (filter čašica, turbina). Pored toga, oni su najveći zagađivači vazduha jer emituju najviše azotnih oksida i sitnih čestica PM 2.5 i PM10. Međutim, savremena vozila sa dizel motorima imaju DPF filtere koji smanjuju emisiju štetnih gasova, ali je važno da se redovno čiste.
Hibridi poput Toyote Yaris Hybrid ili Renault Clio E-Tech, pokazali su se kao najbolja opcija za grad jer pri malim brzinama rade na struju, pa realna potrošnja može pasti i ispod 4,5 l/100 km.
Električna vozila zapravo predstavljaju ekološka vozila, jer nemaju auspuh. Njihov trošak vožnje po kilometru je najniži, ali zahtevaju punjenje.
Ne treba zanemariti ni troškove rezervnih delova i servisiranja
Kada birate automobil za gradsku vožnju, većina ljudi razmišlja o veličini automobila, potrošnji goriva i ceni registracije, ali često se zaboravlja na troškove rezervnih delova i redovnog održavanja. Upravo oni na duže staze mogu napraviti veliku razliku u ukupnim izdacima. Na primer, delovi za modele iz VW grupe (Polo, Ibiza, Fabia) obično su dostupni i po prihvatljivim cenama, dok su kod premium proizvođača ili ređih modela znatno skuplji. Majstori u auto-servisima su iskusniji u radu sa manjim automobilima široko rasprostranjenim kao što su Clio i Yaris. U prevodu, održavanje i servisiranje ovih marki vozila je povoljnije. Električni automobili imaju manje pokretnih delova i nemaju klasične potrošne komponente poput kvačila ili izduvnog sistema, ali njihovo održavanje i eventualna zamena baterije su znatno skuplji.
Jedan od delova koji se često spominje kada se govori o održavanju je alternator, uređaj koji puni akumulator i napaja električne sisteme u vozilu. Važno je napomenuti da kod manjih automobila oni dugo traju, ali ako dođe do kvara može da se izvrši reparacija ili da se kupe novi. Druga opcija je bolja, a ako su i vama potrebni novi alternatori sa popustom pogledajte ponudu na ovom sajtu.
Nadamo se da vam je sad olakšan proces izbora najboljeg automobila za gradsku vožnju. Kako biste bili sigurni da nećete pogrešiti pri kupovini, povedite sa sobom auto-mehaničara.